STUDENTFRISYR Á LA PINUP

2011-01-25 | 21:10:17 | 6 Kommentarer

Trots att det bara är januari så är det hög tid för planerande
av student och studentbal! Minns själv när jag tog studenten för snart
två år sedan, bland det bästa med hela upplevelsen var ju planerande
av smink, kläder och hår! 

Jag tänkte att jag kunde försöka hjälpa lite på traven och ge
er mina bästa tips på överstående. Först ut är studentfrisyren!

Det är väldigt knepigt det där med studenfrisyr. Mössan
förstör ju en hel del och har tendens att lämna efter sig den där snygga
"mössfrisyren". Enligt mig är det bästa tipset att locka håret,
eller att ha det uppsatt i en knut alternativt tofs lite på sidan.
En massa volym är helt enkelt hemligheten. Har man en för platt
frisyr under mössan kan det lätt se livlöst ut eftersom mössan
trycker på lite. 

Såhär hade jag håret på min student:

Utan mössa:



Avtagen mössa (så kallad mössfrisyr):



Med mössa:



Minns inte riktigt hur jag gjorde, var trots allt två år sedan och jag tror att jag gjort
den lite mer avancerad om jag tagit studenten i år (har ju dessutom mycket längre
hår idag). Men jag lockade iallafall hela håret. Använde Glimor Hårläggningsvätska
i hela håret innan, såklart! Då håller lockarna längre. Sedan gjorde jag en liten våg
i luggen och på andra sidan kammade jag bak håret bakom örat och fäste med hårnålar.
Genom att dra bak håret på en sida tyckte jag att det såg mycket bättre ut än att
bara locka håret och sätta på mössan. Så det är ett tips!
Jag själv tyckte att jag inte alls passade i studentmössa men med denna frisyr blev jag nöjd!

Här är lite förslag på frisyrer:








(Denna bild är tagen av otroligt duktiga Emmelie Åslin.)


Så, mina tips är alltså:
  • Gärna lockigt eller uppsatt i en knut/tofs dragen åt sidan
  • En snedbena modell större är ett hett tips!
  • Tänk 40-tal
  • Glimor Läggningsvätska är ett säkert kort! Kostar runt 20-lappen på till
    exempel ICA och ser ut såhär
  • Samma princip för frisyrer med studentmössa finns att hitta inspiration till
    i frisyrer med till exempel sailor hatt och även andra hattar
  • En hårblomma kan vara ett färgglatt kompliment till den vita mössan. Snyggt
    att ha uppsatt bak i nacken!
  • Volym är ett nyckelord!

Lycka till!

Kommentarer:


moa

2011-01-25 @ 22:01:44

Tänkte bara nämna att jag gjort dig till ett bloggtips, hos mig! Hoppas det var okej :)



Keep up the good work med bloggen! :)
Emm

2011-01-25 @ 22:40:02

Du får väl hojta till om vi ska sy ihop en balklänning a la pinup ;)



Kram
Emlilias kompis

2011-01-26 @ 19:53:35

man märker ju att du också är EN väldigt osäker, sjuk, Behövande, Kontroll människa!
Cherry

2011-01-26 @ 23:58:02

Moa: Vad roligt. vad glad jag blir! Tack snälla söta!



Emm: En balklänning pinup-style är nog populärt! Jag hittade min på Tradera, för finns ju inte direkt i butiker här i stan!



Ida: HAHAHAHA! Trodde du var M först, hahahaha! Jag ba, psychoooooo. Och förresten, jag hette EMELIE!!



Anonym

2011-01-30 @ 18:35:34

Tack för tipset! Ska spara sidan, har funderat mycket på hur jag ska få till en fin 40/50-tals frisyr med mössa på ^^
Cherry

2011-02-09 @ 20:53:08

Vad roligt att du tyckte om det! :)

Skriv gärna en kommentar här:


Namn:


E-mail:


Blogg/hemsida:


Kommentar: