Att tappa motivationen

2010-11-02 | 22:38:42 | 3 Kommentarer

Trots att jag tycker att hösten är jättemysig med färgglada löv, tända ljus, varma bad,
långa promenader och filmkvällar, blir jag ändå som många andra lite nere när mörkret kommer.
Motivationen är inte lika stark och det mesta känns rätt meningslöst. Detta går ut över skolan
och jag känner mig jättedålig. Jag vill verkligen det här och ser fram emot att blir lärare, det vi lär
oss är jätteinstressant och jag känner att jag har valt rätt. Men såhär dagen innan min första tenta
känner jag mig rätt kass. Har inte pluggat alls så mycket som jag skulle behövt, men jag tänker bara
"äh, det spelar ingen roll, jag kommer ändå inte klara den". Och det är jättesynd. Samtidigt
är jag så rädd att misslyckas. Jag har nästan aldrig blivit underkänd på ett prov tidigare och nu
är bedömningen på det vi gör stenhårt. Minsta lilla fel och man blir underkänd. Det är hårt men det
är så det är och det är svårt att vänja sig vid. Imorgon har vi en jättestor tenta som 48 % blev underkända
på sist. Alltså nästan hälften av alla studenter förra året. Det känns inte så lovande. Men samtidigt
vet jag ju att det inte är många som klarar sin första tenta och att det är okej att inte göra det heller.
Man får göra om den 5 gånger, men jag vill så gärna. Men ändå har jag inte gett 100 % för att göra det.

Pratade med pappa förut som själv läst på universitetet och det lugnade mig lite. Han tyckte inte att jag
skulle känna någon press och göra så gott jag kan. Och det ska jag, men jag tänker inte hoppas på någonting.
En i gruppen visste en kille som bara hade gått på tentan för att se hur det gick till och gjorde sedan omtentan.
Skulle nog kännas bra, för jag har verkligen ingen aning om hur det kommer gå till. Det jag vet är att
vi ska plugga på 26 olika begrepp (tex marginalisering, stigmatisering, värdegrund, yrkesspråk osv osv osv) och utav dessa 26 kommer 4 begrepp på tentan.. Vi ska välja 3 av dem. Utifrån böckerna vi har läst under
kursen ska vi beskriva begreppet så som författarna förklarar dom. Om vi ger våra egna åsikter, blir vi underkända. Gäller alltså att hålla sig till enbart fakta. På del 2 ska vi sätta in begreppen i verksamheten,
alltså återge de exempel som författarna ger i böckerna om situationer då begreppen blir tydliga.
Händelser som författarna observerat under deras fältundersökningar. Även här måste vi undvika
egna erfarenheter och åsikter. Det låter egentligen ganska lätt, bara skriva fakta, men att lära sig
26 begrepp och ge exempel på dom är inte lätt. 

Att läsa på universitet tar ett tag att vänja sig vid, speciellt om man läser till exempelvis lärare som jag gör.
Det är mycket som är nytt, särskilt om man kommer nästan direkt från gymnasiet. Otroligt mycket ansvar
och man blir så anonym. Har ingen klassföreståndare eller direkt någon lärare att vänja sig vid. I min "klass" 
är vi 250 studenter som har delats in i två grupper. Men jag trivs, det är inte det. Jag är bara lite nere
och saknar motivation men jag hoppas att jag hittar den snart. På torsdag börjar vi en ny kurs som
innehåller mycket drama och musik så det verkar jättekul. Ska fokusera på det och inte oroa mig så mycket
över tentan imorgon, det ordnar sig, det vet jag ju.

Nu ska jag ta ett varmt bad och bara ta det lugnt.


Kommentarer:


Joanna

2010-11-02 @ 23:50:42

Nu ska du peppa! Det kommer nog gå bra!

Jag tror också du tänker att du kommer att misslyckas för att innan är det 48 procent som gjort det. Tänk istället att du är en av dom som kommer att klara det! Och även om du inte gör det så får du ju en ny chans :) Jag hejar på dig i alla fall! :D



Och lite tröst, vi ska ju kanske gå på bio på torsdag :D

2010-11-03 @ 16:07:47

Kom igen Amanda, du är intelligent så det där klarar du. Första tentan är svår!!



Tänk på lärarpraktikanten vi hade i gymnasiet.. klarar han tentorna gör ta mig tusan du det också ;)
Jess the Mess

2010-11-03 @ 19:31:50

Lycka till sötnos, jag tror det kommer gå jättebra :)

Skriv gärna en kommentar här:


Namn:


E-mail:


Blogg/hemsida:


Kommentar: