Gu vilket kackalorium det är här döh!

2009-01-28 | 11:06:25 | 6 Kommentarer

Jag och Vicky sitter på vårat kontor och läser om gräsänder.
imorgon smäller det, då ska vi utforska dom små rackarna!
för at fördriva tiden (som vi har i överflöd) sitter och vi och kollar olika östgötska ordlistor på internet.
riktigt roligt faktiskt!
här är ett smakprov:

kackalorium = oväsen
träligt - jobbigt, tråkigt
uschalingen - usch, fy, blä
så dant! -
Härta ner dig! = Lugna ner dig! (min mamma säger det ofta! :D)
Gona = lukta illa, stinka
Kvackelmagad = lättäcklad
[Ka'sche] = kasse (ordet "påse" används bara om små påsar) (min mormor säger det haha)
Så dant! [da: nt] = Så hemskt! (utbrists oftast med stort eftertryck)
Drälla = spilla
I jämter = bredvid
döh eller röh = du (kan användas efter Allt! ex. Lägg av, röh! Skärp dig, röh! Uschalingen, döh!)
Va styr du mä?! = Vad håller du på med?!

jag säger nästan Allt det där, vissa på skämt :D
Sara däremot säger i stort sett alla hahah

Kommentarer:


Joanna

2009-01-28 @ 13:17:37

haha :D

jag säger också allt det där förutom det första ordet :P det sägs ju att sthlm-are och andra inte förstår vad vi säger när vi pratar så där haha..



för en gång när jag var i sthlm sa jag "gå dän " för att jag ville att personen skulle gå bort, och hon fatta inte vad jag mena haha :P kul ju ^^
Cherry

2009-01-28 @ 14:23:40

Hahaha xD nae det första ordet har jag aldrig hört förut, men det lät så kul xD

och det där med att "gå dän" och "ta dän 'et" fattar ju typ ingen xD askul :D

2009-01-28 @ 15:37:06

haha tack, eller något:)

fasst det jag skrev om vad inte bara om det där som hände.. utan den perioden i mitt liv över huvudtaget och massa människor som betedde sig dåligt :) så du inte tror att inlägget bara handlade om det!

2009-01-28 @ 15:38:13

detsamma föresten! :) lycka is good, kul för dig :)

2009-01-28 @ 19:57:11

fick du första kommentaren jag skrev? :O svarade på det du skrev
Jess the Mess

2009-01-28 @ 22:19:18

Åh vad underbart :P Vart hittade ni? Vill ju ha en sånn fast över västgötskan. Är rätt mycket som påminner ^^

Skriv gärna en kommentar här:


Namn:


E-mail:


Blogg/hemsida:


Kommentar: